گشت و گذار های تجاری

گشت و گذار های من در پاساژ و مجتمع تجاری و بیمه و روانشناسی

گشت و گذار های تجاری

گشت و گذار های من در پاساژ و مجتمع تجاری و بیمه و روانشناسی

در این وبلاگ اطلاعاتی در مورد تجاری سازی روابط با آدم های دیگر توضیح داده خواهد شد.

۱ مطلب در آبان ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰


کلیه ها 

 


شکل کلیه وکارکرد آن 
کلیه ها به شکل لوبیا می باشند که در دوطرف ستون فقرات و پشت شکم و در زیر دنده ها قرار دارند. کلیه چپ در نزدیکی مهره های T12  قرار دارد، ولی کلیه راست به خاطر کبد کمی پایین تر می باشد . قسمت کمی از کلیه به وسیلۀ دندۀ 11 و 12 محافظت می شود.. وزن کلیه ها در مردان بین 125 الی 175 و در زنان بینه 115 تا 155 می باشد . کلیه ها توسط یک بافت متراکم و نامنظم پیوندی پوشیده شده و به وسیلۀ محافظ فیبری که از آن حفاظت به عمل می آورد.
معمولاً بیماری کلیه از خود علائمی نشان نمی دهند مگه این که بیماری پیشرفت زیادی کند.
کلیه ها وظائفی را در بدن دارند که به شرح زیر می باشد ،
1.    صافی بدن 
کلیه ها ،مواد زاید سمی که در بدن افراد، که از هضم خوراکی ها و از بین رفتن سلول های بدن به وجود می آیند ،از بدن خارج می کنند.
مواد زائدی که در بدن تولید شده ، معمولاً به وسیلۀ خون جذب می شود و به وسیلۀ کلیه ها تصفیه می شود و بعد از طریق ادرار دفع می شود .
2.    تولید کننده هورمون
کلیه فقط وظیفۀ تصفیۀ خون را بر عهده ندارد. کلیه ، تولید کننده هورمون هم بر عهده دارد . اولین هورمون ، رنین نام دارد که فشار خون را تنظیم می کند و اگر کلیه این هورمون را تولید نکند ،باعث فشار خون بالا در افراد می شود.
هورمون دیگری به نام اریتروپویتین در کلیه تولید می شود که در ساخت مغز استخوان برای تولید گلبول های قرمز اثر دارد، که اگر این هورمون ساخته نشود باعث کم خونی شخص می شود .
کلیه ها هورمون دیگری به نام کالسیتریول تولید می کنند که موجب جذب کلسیم توسط روده شده است .
بیماری های کلیوی 
یکی دیگر از دلایل بیماری کلیوی ، عفونت میکروبی مانند استرپتوکوک  است . جذب مواد سمی باعث مشکل در کلیه ها می شود و هر چه سن بالاتر رود ، کار کلیه کمتر می شود .
مسدود شدن سرخرگ
مسدود شدن سرخرگ کلیه، باعث نارسایی آن می شود. از سن 50 سال به بالا امکان ضخیم شدن سرخرگ کلیه است و این باعث رسوب کردن کلسیم در این سرخرگ شده و عبور خون به کلیه دشوار می شود و باعث خراب شدن بافت کلیه می شود. 
اگر این بیماری زود تشخیص داده شود با کمک آنژیولاستی درمان می شود 
دیابت
یکی دیگر از علت های نارسایی کلیه دیبات می باشد که بسیار در بین افراد شایع است . اگر دیابت کنترل شود ، کلیه دیرتر از بین می رود
کلیه ها در اوایل بیماری علائم خاصی ندارند . اول شخص با خستگی به دلیل انجام یک کار ، کم شدن اشتها و دفع ادرار به خصوص در شب دیده می شود.
در این مواقع اولین آزمایش برای شخص ، کراتینین در خون است . اگر کلیه کارکرد خوب نداشته باشد کراتینین در خون افزایش پیدا می کند.
اگر نارسایی کلیه با آزمایش تشخی صداده شد ،برای بهبود زودتر درمان را سریعاً شروع کنید . در درجۀ اول فشار خون توسط دارو کنترل می شود . سپس نیاز رژیم غذایی خاصی دارد و از پروتئین کمتر استفاده کند و از کشیدن سیگار اجتناب کند.
اگر کلیه ها کارکرد خود را از دست دهند، درمان دیالیز صورت می گیرد. دیالیز به دوصورت همودیالیز و دیالیز پرتیونیل انجام می شود.
در درمان همو دیالیز، خون از رگ بازو گرفته می شود و به طرف دیالیز شونده هدایت می شود و خون تصفیه شده به داخل رگ تزریق می شود .
در درمان همو دیالیز پرتیونیل ، یک محلول 2 لیتری وارد شکم می کنند. نام این محلول پریتوان می باشد . اندام های شکم را می پوشاند ،این  محلول حکم تصفیه کننده را دارد.
پیوند کلیه 
دراین دیالیز برای اکثر بیماران سخت می باشد و زندگی را برای آنها سخت می کند .در واقع پیوند کل برای درمان توصیه می شود. پیوند کلیه از یک اهدا کننده که دچار مرگ مغزی شده است و یا یک اهداکننده زنده انجام می شود
پیوند کلیه افراد را از دیالیز راحت می کند  اما لازم است همچنان مراعات غذایی را داشته باشند .
راه های مراقبت ازکلیه 
3. به اندازه آب خوردن 
4. داشتن تغذیه مناسب
5. استفاده کمتر از نمک
6. دوری کردن از داروهای استروئیدی حتی آسپرین و مسکن ها
7. استفاده از غذاهای کم پروتئین 
بیماری کلیه بدون علامت است . پس نیاز به تشخیص دارید تا در شرایط بحرانی بتوانید درمان کلیه افرادی که بالای 50 سال هستند و دارای فشار خون بالا می باشند یا افراد چاق ، افراد دیابتی و سیگاری و کسانی که در خانواده سابقۀ بیماری کلیوی دارند لازم است احتیاط کنند.

عزیزان با داشتن بیمه تکمیل درمان سامان هزینه های جراحی را در مواقع ضروری پرداخت نمائید.


 

  • بیمه سامان