گشت و گذار های تجاری

گشت و گذار های من در پاساژ و مجتمع تجاری و بیمه و روانشناسی

گشت و گذار های تجاری

گشت و گذار های من در پاساژ و مجتمع تجاری و بیمه و روانشناسی

در این وبلاگ اطلاعاتی در مورد تجاری سازی روابط با آدم های دیگر توضیح داده خواهد شد.

۱ مطلب در مرداد ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

صنعت خودرو یکی از صنایع بزرگ در کشور ما محسوب می شود. از دیرباز ایرانی ها ماشین باز بوده اند. مرد شدن در ایران یکی از شاخصه هایش، نشستن پشت فرمان ماشین است. و پسرها از دوران نوجوانی دنبال یاد گرفتن مهارت رانندگی هستند. تا فردی به درآمد مشخصی می رسد، اولین چیزی که دوست دارد بخرد، خودرو است. بنابراین داشتن خودرو با ما ایرانی ها عجین شده است. الان هم که در خانه خیلی از ما، چندین خودرو وجود دارد تا جایی که دیگر پارکینگ ها برای خودروها کفاف نمی دهند. بنابراین چه بخواهیم چه نخواهیم، در سبد اقتصادی ما خودرو نقش پر رنگی دارد.

اما در طی سالهای گذشته به دلیل تورم و همچنین افزایش قیمت دلار، خودرو و خدمات مربوط به آن با افزایش قیمت چشمگیر مواجه شده اند. افزایش قیمت دلار در کنار ممنوعیت واردات خودروهای خارجی، باعث افزایش چند برابری خودروهای خارجی شدند. اینها که تکلیفشان مشخص است.

تحریم ها و افزایش قیمت دلار به ما ثابت کرد که عملاً خودروی ملی نداریم. بسیاری از قطعات خودروهای مثلاً ملی که توسط ایران خودرو و سایپا تولید می شوند، عملاً نشان داد که به صورت غیر مستقیم در حال خرید یک خودروی بی کیفیت و از رده خارج خارجی به عنوان خودروی صفر کیلومتر برای خودمان هستیم. 

از طرفی با افزایش تورم، دستمزد های مربوط به خدمات خودرو، مثل مکانیکی ها و صافکاری و نقاشی ها هم سر به فلک زده اند. تا جایی که یک خرابی ساده خودرو برای ما چندین میلیون تومان آب می خورد. 

از طرف دیگر، باید نگاهی هم به هزینه های ثابت مثل بیمه، عوارض و جریمه های مربوط به شهرداری و مالیات و راهنمایی و رانندگی داشته باشیم. این هزینه ها کم هم نیستند. برخی از آن ها مثل بیمه، با افزایش قیمت خودرو، هزینه هایشان هم افزایش پیدا می کند.

همچنین باید بدانیم که خودرو الان بخشی از سرمایه ما هم محسوب می شود و باید از آن حفاظت کنیم. بنابراین هزینه های نگهداری امن آن هم بالاتر می رود. دیگر الان زمانی نیست که شما بتوانید خودرو خود را به راحتی کنار خیابان پارک کنید، چرا که یک آسیب کوچک برای خودرو شما ضرر زیادی را برای شما به ارمغان خواهد آورد.

بنابراین شاید لازم باشد تا نگاه جایگزین یا دوباره ای به دیدگاه خود درباره خودرو داشته باشیم. آیا لازم است که خودروهای بی کیفیت داخلی را خریداری کنیم و در صف پیش خرید های ایران خودرو و سایپا بمانیم؟ شاید لازم است که کم کم به جای شعار هر فرد ایرانی یک خودرو، به شعار هر خانواده یک خودر بسنده کنیم. هم هزینه هایمان به مراتب کاهش پیدا خواهد کرد و هم اینکه به افزایش قیمت های افسار گسیخته خودروساز ها هم کمک نمی کنیم و باعث منطقی تر شدن قیمت ها هم خواهیم بود.